Een dikke 8

Geen voorraad op locatie nodig
Woningstichting Mitros en BAM, Utrecht

Renovatie 451 woningen • Woningstichting Mitros, Utrecht

Hoe renoveer je 451 woningen in een krappe wijk zónder overlast voor omwonenden? Met hier een badkamer, daar een keuken en aan elke woning het nodige klein onderhoud. Werkvoorbereider Daniëlle de Vocht van BAM ging de uitdaging aan en slaagde glansrijk. “Geen keten of containers in de wijk en slechts twee keer per week een materialenlevering. Het liep als een trein.”

De zestien woonblokken worden gescheiden door een drukke weg. De zijstraten zijn smal met aan twee zijden geparkeerde auto’s. En waar de ene huurder alleen een nieuw toilet wil, verheugt de ander zich op een nieuwe badkamer en keuken. Structuur in de werkzaamheden en een efficiënte materialenstroom leken onmogelijk. Daniëlle begon met een minutieuze inventarisatie volgens de Lean methodiek. Wat moet waar gebeuren? Vervolgens stelde ze een dagplanning op. Het resultaat: een helder overzicht van de werkzaamheden per dag per medewerker. Nu de levering van materialen nog. Daniëlle: “Normaal gesproken
staan er grote containers op de bouwplaats met voorraden. Dat was hier onmogelijk. Niet alleen door ruimtegebrek, maar ook vanwege de loopafstanden. Het zou een eindeloos gesleep worden.”

Toen kwam BMN Bouwmaterialen in beeld. “Ik vroeg gewoon heel direct: kunnen wij op dagniveau complete pakketten met álle materialen per woning geleverd krijgen, inclusief de door de huurder gekozen tegels?”, vertelt Daniëlle. “Dat kon. We kregen bij BMN een eigen stelling voor al onze materialen. Geheel volgens de planning werd per woning een pallet met álle benodigdheden binnengezet. De chauffeur hielp met uitpakken en nam het plastic en de pallet meteen weer mee.”
“In het begin was het zoeken, maar na een paar woningen had iedereen het ritme te pakken”, vervolgt Daniëlle. “We hadden geen voorraad en diefstalgevoelige opslag op locatie meer nodig. De buurt bleef talloze autoritjes bespaard. Onze timmerlieden hoefden niet steeds heen en neer te lopen voor spullen, konden ‘s morgens direct beginnen en grepen nooit mis. Kortom, iedereen profiteerde ervan.”

Harry Goor, opzichter van Mitros: “Voor ons als corporatie is de minimale verkeersoverlast echt een luxe. Het voorkomt discussie met bewoners. Dat is fijn; zo’n renovatie is al ingrijpend genoeg. Ook de tijdige levering gaf onze huurders rust. Bij iedereen werden de spullen een paar dagen van te voren netjes binnen gezet. Zo konden de mensen in alle kalmte zien dat ze precies kregen wat ze hadden besteld. Dat, in combinatie met het persoonlijke contact, gaf hen vertrouwen. Al met al hebben we 451 woningen aangepakt en geen enkele noemenswaardige klacht gekregen. Momenteel bereiden we een renovatie voor in Nieuwegein. Dat willen we graag weer zo aanpakken met de werkwijze van BMN.”

Door de just-in-time levering van BMN kon BAM nauwkeurige afspraken met de huurders maken én deze nakomen. Daniëlle: “Als extra herinnering belden we twee dagen van tevoren nog even aan. Dat vergt wat moeite, maar levert nóg meer op. Waardering, begrip, sympathie en geen dichte deuren. Plus een dikke 8 als gemiddelde score van de tevredenheidsenquête!”

Voordelen

  • Geen voorraad en diefstal gevoelige opslag nodig op locatie
  • De buurt bleef talloze autoritten bespaard
  • Vakman kon ochtends gelijk aan de slag en greep niet mis
  • Hoge huurder tevredenheidsscore

Oplossing

HUB

Materialen van diverse leveranciers gelost op de bouwplaats door één vrachtwagen

Just In Time

Alle materialen, zo laat mogelijk maar wel op tijd, in de juiste hoeveelheid geleverd door BMN

Ook een dikke 8?

Neem voor meer informatie, vragen over onze diensten of het inplannen van een afspraak vrijblijvend contact op met BMN Connect.