Verhoogde klanttevredenheid

Outsourcen magazijn en werkplaats
Stichting Woonbedrijf, Eindhoven

Wel de voordelen van een eigen serviceorganisatie, niet de inefficiëntie van een eigen magazijn en werkplaats. “Dit hadden we veel eerder moeten doen”, stelt Dennis van Thiel van Woonbedrijf in Eindhoven achteraf. In 2015 werden alle logistieke functies ondergebracht bij BMN Eindhoven. “Wij besparen tijd en geld, terwijl onze vakmensen zich volledig kunnen focussen op klanttevredenheid. Een echte win-winsituatie!”

Voor mutaties, reparaties en individuele woningverbeteringen heeft Woonbedrijf, samen met drie hoofdleveranciers, een compleet nieuw logistiek proces ontwikkeld. Alle materialen voor de 75 servicemedewerkers liggen bij BMN klaar op naam. Daarnaast maken zij gebruik van het schildersdrooghok en de zagerij. Groot gereedschap dat zij niet op de bus hebben staat hier ook, evenals de keukenvoorraad. Tot slot is er een materiaalcontainer voor de 24-uursservice van Woonbedrijf én een afvalretourstraat. Kortom, alles compleet en centraal.

“Deze nieuwe manier van werken scheelt ons reistijd, opslagkosten en besteltijd”, somt Dennis van Thiel enthousiast op. “We voorkomen verspilling doordat alles op één plek staat. Faalkosten dalen doordat niemand misgrijpt. De productieve werktijd is verlengd en onze vakmensen werken efficiënter; dat kunnen we meten op kantoor. En wordt er beter werk geleverd, want wie iets verknoeit moet het zelf oplossen.”

Extra voordeel is dat Woonbedrijf niet alleen haar klantgeoriënteerde onderhoud in eigen hand houdt, maar óók de klantcontacten. Van Thiel: “Het is erg prettig dat onze eigen mensen zich optimaal kunnen richten op de service aan onze klanten. Hierdoor kunnen wij als verhuurder beter inspelen op hun wensen, met als gevolg een grotere klanttevredenheid. Tegelijkertijd besparen we tijd en geld. Ik raad dit elke corporatie aan.”

Dennis van Thiel: “Onze vaklieden hebben een tablet waarop ze de materialenvoorraad kunnen inzien en extra benodigdheden zelf kunnen bestellen. De volgende dag staat alles klaar in hun persoonlijke ‘postbox’ op het BMN-terrein. Onze leveranciers zijn hiervoor verantwoordelijk. Zo is de vakman verlost van bonnenregistratie, centrale planning, formulieren en voorraadregistratie.”

Voordelen

  • Besparing reistijd: 45,5 uur p.p. per jaar

  • Voorraadwaarde magazijn: van € 145.000,- naar € 0,-

  • Besteltijd: van 48 naar 21,5 uur

  • Betrouwbaarheid bestellingen: van 94 tot 98%

  • Kans op misgrijpen: van 12,5 naar 6,25%

Hub

Outsourcen magazijn

In het magazijn van een BMN vestiging wordt een aparte afsluitbare ruimte ingericht om de gewenste voorraad bouwmaterialen op te slaan.

Digitale efficiëntie

Het gehele bestelproces digitaal, XML-berichten vanuit de ketenstandaard, digitale pakbonnen en facturatie.

Ook een verhoogde klanttevredenheid?

Neem voor meer informatie, vragen over onze diensten of het inplannen van een afspraak vrijblijvend contact op met BMN Connect.